Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

SMK-75
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=67&t=6612
Strona 1 z 2

Autor:  Qrasiu [ 3 gru 2010, o 18:10 ]
Tytuł:  SMK-75

Witam wszystkich. Jestem żeglarzem od 15 lat i to mnie zawsze pociągało. Ostatnimi czasy(rodzina, dziecko) odkręciło mi się na motorówkę, taką klasyczną. Zawsze jak sobie przypominam, fascynowała mnie wojskowa i milicyjna motorówka z lat 60 -70 tych.Nazywa się SMK-75. Będąc "dorosłym" człowiekiem postanowiłem zrealizować swe marzenia. Kupiłem kadłub takiej łodzi i odbudowuję go. Trochę inaczej jak w oryginale, ale cóż.....
W związku z powyższym mam pytanie do wszystkich, którzy przeczytają ten wpis: Czy ktoś może posiada jakiekolwiek dane do tej łodzi, zdjęcia, artykuły, historię powstania i projektu, lub cokolwiek, co mogłoby pomóc w odtworzeniu historii tych łodzi? Od roku noszę się z zamiarem założenia klubu miłośników SMK-75. Jak będzie Nas więcej to będzie łatwiej ze wszystkim. Dla zainteresowanych podam oczywiście mój mail i telefon.
Pozdrawiam,
Qrasiu

Załączniki:
16012010181.jpg
16012010181.jpg [ 697.02 KiB | Przeglądane 21200 razy ]

Autor:  Wojciech [ 3 gru 2010, o 18:59 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Taki kadłub jest nawet,bądź był w Rybniku...lecz strasznie zaniedbany.
Więcej oprócz tego jest w necie...
http://www.szkutnikamator.pl/index.php? ... Itemid=136

Pozdrawiam.
Wojciech Port Rybnik.

Autor:  Kurczak [ 3 gru 2010, o 19:16 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Pływałem taką jako pasażer pod koniec lat 70-tych. Była niebieska, pływała po Gople i miała na burtach napis MO :lol:

Autor:  Wojciech [ 3 gru 2010, o 19:26 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

... w kajdankach ?. :lol:
Łodzie te patrolowały Odrę w latach kiedy było jeszcze DDR i ZSRR.
W.P.R.

Autor:  Kurczak [ 3 gru 2010, o 20:20 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Nie, bez kajdanek. Chodziłem wtedy do podstawówki :lol:

Autor:  Qrasiu [ 4 gru 2010, o 01:10 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Zawsze fascynowała mnie rufa tej łodzi, górą węższa niż dołem. Słyszałem że podobno projekt został oparty(chyba raczej zerżnięty) z włoskiej Rivy - to by się zgadzało, bo kształty te same. Chciałbym dotrzeć do historii jej powstania.

Załączniki:
16012010188.jpg
16012010188.jpg [ 791.02 KiB | Przeglądane 21108 razy ]

Autor:  Wojciech [ 4 gru 2010, o 01:30 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Jako,że zasadniczo jest tu więcej żeglarskich tematów,
to trudniej o większą informację w dziedzinie motorowodnej.
Posiłkuj się tym co tu...http://www.motorowodny.pl/forum/
Pozdrawiam.
Wojciech Port Rybnik

Autor:  Kurczak [ 4 gru 2010, o 09:00 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Też mi się taka pawęż podoba, polska Alga też ma podobny kształt rufy....

*****

Jeszcze jedno mi się podobało. Łódka rozpędzona wywołuje takie odkosy, że od połowy długości jest ukryta za parawanem z wody , :D

Autor:  Qrasiu [ 4 gru 2010, o 10:00 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Piotrze, pływałeś nią? Z tego co się doczytałem Carlo Riva tak projektował podłodzie, aby był najładniejszy rozbryzg wody podczas ślizgu. SMK- 75 miała silnik 62KM, a w pierwowzorze było 174-185KM. Dlatego nazywała się półślizgowcem, a nie ślizgaczem, czy podobnie.
Robert Koroś (Qrasiu)

Autor:  AIKI [ 4 gru 2010, o 11:09 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Qrasiu napisał(a):
Zawsze jak sobie przypominam, fascynowała mnie wojskowa i milicyjna motorówka z lat 60 -70 tych.Nazywa się SMK-75. Będąc "dorosłym" człowiekiem postanowiłem zrealizować swe marzenia. Kupiłem kadłub takiej łodzi i odbudowuję go. Trochę inaczej jak w oryginale, ale cóż.....
W związku z powyższym mam pytanie do wszystkich, którzy przeczytają ten wpis: Czy ktoś może posiada jakiekolwiek dane do tej łodzi, zdjęcia, artykuły, historię powstania i projektu, lub cokolwiek, co mogłoby pomóc w odtworzeniu historii tych łodzi?

Na mazury/dot/info/dot/pl w zakładce giełda jachtów/prywatne ogłoszenia drobne jest do kupienia kabinowa wersja tej motorówki - ogłoszenie z 2010-11-17. Może zadzwoń do sprzedającego?

Autor:  Qrasiu [ 4 gru 2010, o 14:21 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Dzięki Koledzy. Do tej pory dogłębnie zwertowałem internet i każdą sztukę SMK którą ktoś sprzedaje mam zidentyfikowaną. Z gościem od kabinóki jestem w kontakcie, fajna maszyna, trochę dopieszczenia i fajny houseboat. Dzięki za wszelkie sugestie, proszę o jeszcze. W załączeniu kadłub mojej SMK-i w trakcie prac (niedawno). Jakby znalazł się ktoś, kto pływał zawodowo taką łodzią, w milicji czy też w wojsku - było sich sporo - to byłoby fajnie.

Załączniki:
21052010512.jpg
21052010512.jpg [ 852.3 KiB | Przeglądane 21046 razy ]

Autor:  elektryczny [ 4 gru 2010, o 19:01 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Pamiętam te motorówki, milicja nimi jeździła. Wyparły takie ślizgacze, które wypsażone były w silniki Gad. Jeszcze w wojsku kiedy służyłem w MW w WOP (1978/81) na Westerplatte też taką mieliśmy. Też miała symbol SMK, teraz wiem dlaczego :D
Qrasiu napisał(a):
SMK- 75 miała silnik 62KM, a w pierwowzorze było 174-185KM.

A propos, ludzie w tamtych czasach mówili, że zainstalowane w tych łodziach silniki, zapewne te, które wymieniłeś pochodzą z samochodu Lublin, ale nie tego znanego nam obecnie tylko z tego . Ciekawe czy ktoś potwierdzi tę ciekawostkę? :wink:

Autor:  Kurczak [ 4 gru 2010, o 20:06 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Ta SMK , którą pływałem miała silnik właśnie od Gaz-a 51 - czyli po naszemu FSC Lublin 51.
W dwie dorosłe osoby wychodziła z wody praktycznie do połowy, a jak już pisałem odkosy zasłaniały całą tylną część mimo otwartych pokryw silnika. Na moje sięgały wysokości około 2 m. Przez te "fartuchy wodne" była widoczna z daleka, dźwięk silnika też był charakterystyczny. Najpierw było ją słychać dopiero potem widać...

*****

http://yogi.bubu.w.interia.pl/02_02.htm
Według tego żródła silnik Lublina miał 6 cylindrów moc 51,5 KW (około 70 KM) - czyli tyle, co czterocylindrowy - górnozaworowy silnik S-21 wkładzny do Żuka, Nysy, Tarpana i gdzie się jeszcze dało :lol:

Autor:  Qrasiu [ 4 gru 2010, o 21:06 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Według specyfikacji łodzi jaką posiadam i dokumentów Stoczni Marynarki Wojennej Łódź SMK-75M (czyli wersja morska) była wyposażona w "silnik benzynowy GAZ 51 przerobiony na GAZ 51U, dostarczony zgodnie z warunkami technicznymi Nr TTU 453-1959-51)

Autor:  elektryczny [ 5 gru 2010, o 00:09 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Qrasiu napisał(a):
Według specyfikacji łodzi jaką posiadam i dokumentów Stoczni Marynarki Wojennej Łódź SMK-75M (czyli wersja morska)

W naszym dywizjonie, który zwał się Kaszubskim Dywizjonem Okrętów Pogranicza wchodzącym w skład Morskiej Brygady Okrętów Pogranicza, motorówka SMK z wyglądu niczym nie różniła się od tych nam znanych milicyjnych. Nigdy nie widziałem aby wypływała poza główki portu, nawet w główkach jej nie widziałem chociaż, zawsze cumowała w miejscu, w którym główki portu się zaczynają. Motorówka ta używana głównie była do przewozu pojedynczych osób, marynarzy i oficerów, pomiędzy naszym portem MW KDOP na Westerplatte a Nowym Portem, dzielnicy Gdańska po drugiej stronie kanału. Tak więc z morskością to ona za wiele nie miała :wink:

Autor:  ChesterUK [ 13 gru 2010, o 01:32 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Witam wszystkich,
jestem, a w zasadzie jesteśmy posiadaczami 3 sztuk SMK-75 (obecnie w remoncie). Trochę szperałem w sieci i nie tylko, i dowiedziałem się, że SMK była robiona w wersji MO i MW, ale wypuszczono też 4 sztuki cywilne "wypasione". My mamy zamiar nasze modele odrestaurować zgodnie z tym co było na wodzie czyli zrobimy Milicyjną, Marynarki Wojennej i oczywiście cywilną. W trakcie poszukiwań jakichkolwiek szczegółów dotyczących naszych zabawek, trafiłem na kilka osób, które mają jakieś pojęcie na ten temat gdyż też maja takie cacka. Uważam, że można podjąć temat Fanklubu SMK-75. Co wy na to?
Co do silnika... oryginalny podobno tyle spalał, że chcąc dopłynąć maksymalną prędkością do portu w Gdyni z portu w Gdańsku to trzeba było zatrzymać się w Sopocie żeby zatankować. Na tym silniku i fabrycznej śrubie można było osiągnąć 23 węzły (42,5 km/h). Po przeróbkach stosowane są dwa rodzaje silników: Citroen 1.9 i Mercedes 3.0 obydwa diesle. Można założyć, że gdyby owe motorówki były produkowane jeszcze w latach 90-tych to naturalną rzeczą byłoby zastosowanie silnika z Poloneza diesla czyli Citroen 1.9. My mamy dwa silniki z citroena (do MO i MW) i silnik z Mercedesa do cywilnej wersji. Na początek użyjemy fabrycznych śrub ale podejrzewam, że mogą okazać się zbyt wolne jako, że silniki dieslowskie są wolnoobrotowe w przeciwieństwie do silników benzynowych.
Jeszcze jedną ciekawostką na którą trafiłem to jest fakt, że te łajby miały 5-6 miejsc ale rejestrowane były na 12 osób. Wynikało to z bardzo dobrej wyporności i doskonałej stabilności tej skorupy.

To na tyle na dzisiaj...
Pozdrawiam o czekam na odpowiedź.
Bartek.

Autor:  Wojciech [ 13 gru 2010, o 11:35 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Z diselkiem tak jak piszesz osiągów nie uzyskasz.
My zabudowaliśmy disla do jedostki większej,
pływa spacerowo.
viewtopic.php?f=67&t=6026&hilit=przebudowa+silnikaZ

W.P.R.

Autor:  north-bert [ 13 gru 2010, o 13:25 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

jakas taka`s SMK kabinowa wystawiona jest aktualnie na alledrogo

*****

ChesterUK napisał(a):
(...)
Po przeróbkach stosowane są dwa rodzaje silników: Citroen 1.9 i Mercedes 3.0 obydwa diesle. Można założyć, że gdyby owe motorówki były produkowane jeszcze w latach 90-tych to naturalną rzeczą byłoby zastosowanie silnika z Poloneza diesla czyli Citroen 1.9. My mamy dwa silniki z citroena (do MO i MW) i silnik z Mercedesa do cywilnej wersji. Na początek użyjemy fabrycznych śrub ale podejrzewam, że mogą okazać się zbyt wolne jako, że silniki dieslowskie są wolnoobrotowe w przeciwieństwie do silników benzynowych.
J(...)
Bartek.


jakie max obroty mial oryginalny silnik ?
bo jak pamietam GAZ-y ciezarowe, to krecily sie ich motory gdzies do 3800 obr/min
wiec chyba na tych lodkach wiecej z nich nie wyciagali niz w wersji samochodowej.

Autor:  Magister [ 13 gru 2010, o 14:47 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

north-bert napisał(a):
bo jak pamietam GAZ-y ciezarowe, to krecily sie ich motory gdzies do 3800 obr/min
wiec chyba na tych lodkach wiecej z nich nie wyciagali niz w wersji samochodowej.

A przekładni to wtedy nie znali :wink:

Autor:  north-bert [ 13 gru 2010, o 15:57 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Kolos napisał(a):
north-bert napisał(a):
bo jak pamietam GAZ-y ciezarowe, to krecily sie ich motory gdzies do 3800 obr/min
wiec chyba na tych lodkach wiecej z nich nie wyciagali niz w wersji samochodowej.

A przekładni to wtedy nie znali :wink:


mysle, ze przekladnie znali, a Ty masz watpliwosci w tym zakresie :D ?
Ale przeciez nie mowimy tu o wymianie przekladni na inna ( ta zostaje taka sama) tylko o wymianie silnika. Tak przynajmniej ja rozumie ta kwestie.
Zatem skoro przekladnia jest taka jak byla piewotnie, silnik oryginalny krecil powiedzmy sobie (umownie) "przelotowo" 3500 a na maxa np3800 to takiego "dizelka" nalezalo by szukac.

Autor:  Kurczak [ 13 gru 2010, o 19:19 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

W tym przypadku jest całkiem realne, że po wymianie silnika na diesla motorówka będzie porównywalnie szybka.
Silnik Gaz 51 to konstrukcja z lat 20 - 30-tych ubiegłego wieku zapewne nie osiąga takich obrotów jak współczesne benzyniaki.
Czyli obroty będą zbliżone do diesla , a diesel ma za to większy moment obrotowy.
Norbert ma IMHO rację....

Autor:  ChesterUK [ 30 gru 2010, o 09:17 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

...i jeszcze można zmienić śrubę i mamy prędkość większą niż oryginał...

Autor:  SMK Piotrka [ 15 mar 2011, o 14:54 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Witam,
też jestem "szczęśliwym" posiadaczem smk, sprzedałem motocykl aby ją kupić. Mam dla zainteresowanych oryginalny silnik, reduktor, linię wału i śrubę. planuję tam zektę wmontować i zastanawiam się właśnie nad silnikiem. Czy ktokolwiek pływał czymś takim w ślizgu? W sensie co się stanie jak włożę tam silnik o mocy około 160 KM, czy ma to sens czy i tak będzie pływała jak chce? Czy ktoś wstawiał silnik zaburtowy w tzw "studzienkę" w środku i czy taki patent działa i się sprawdza?

Autor:  tazbirowo [ 28 wrz 2011, o 23:23 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Witam. Swoją motorówkę smk-75 nabyłem za przysłowiową flaszkę wódki z upadłego ośrodka wczasowego. Przyjechała do mnie na oryginalnych doczepnych kołach. Pierwotnie miała służyć jako ozdoba piaskownicy w porcie. Jednakże po umyciu kadłub okazał się być w doskonałym stanie. Grubość laminatu poraża!
Komunistyczna Riva takie było pierwsze wrażenie.
Wymontowaliśmy oryginalny silnik-trafił do klubu starych samochodów w Tucholi.
zabudowaliśmy studzienkę do zawieszenia doczepnego silnika.
Motorówka została polakierowana.
Podczas remontu ukradziono mi kilka okuć. Chętnie dokupię-knagę dziobową i boczne małe a także półkluzy.
pozdrawiam
Michał Tazbir
www.tazbirowo.pl

Autor:  elektryczny [ 29 wrz 2011, o 06:51 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

tazbirowo napisał(a):
Wymontowaliśmy oryginalny silnik-trafił do klubu starych samochodów w Tucholi.
zabudowaliśmy studzienkę do zawieszenia doczepnego silnika.

Szkoda :-(
Szkoda, że nie zachowałeś jej w oryginale :-(

Autor:  Kurczak [ 29 wrz 2011, o 06:58 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Z innej beczki. Czy Twoja marina jest vis'a'vis WKŻ "Pasat" w Pieczyskach ? Bo ze zdjęcia na stronie przypomina mi to miejsce, które na przełomie maja/czerwca podziwiałem z pokładu wyczarterowanego Maka 707 .....
Czy przy czarterze jachtu poniżej 7,5 m wymagacie patentu ? Bo chętnie bym sobie w przyszłym sezonie tam znowu popływał, a niekoniecznie chciałbym ciągnąć 200 km moją łódkę z jez. Kierskiego po to, żeby spędzić tam kilka dni.

Autor:  tazbirowo [ 30 wrz 2011, o 10:52 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Tak. Wpisz na youtube-puchar zalewu koronowskiego żeby potwierdzić.

*****

Kupię oryginalne okucia do smk-75

Autor:  cezi66 [ 7 paź 2011, o 21:13 ]
Tytuł:  Szukam pompy obiegowej

Kupiłem SMK-75 do remontu,łódź ma silnik Mercedesa 200D, nie posiada pompy obiegowej. W internecie widziałem elektryczne z małą przepływowością. Proszę o poradę gdzie szukać, jakiej szukać pompy. Silnik ma uchwyt i miejsce na pompę napędzaną paskiem.

Autor:  Wojciech [ 7 paź 2011, o 21:29 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Może się przyda SMK-75 w galerii http://www.rozenkowski.pl/?smk-75,12

Autor:  cezi66 [ 4 maja 2012, o 21:41 ]
Tytuł:  Re: SMK-75

Mam pytanie do posiadaczy tego typu łodzi.
W mojej SMce przecieka woda na wale, jest na nim regulacja dwiema śrubami to właśnie w tym miejscu kapie.
Słyszałem, że w środku są jakieś pakuły, boję się bez żadnej wiedzy na ten temat ruszać wał. Może ktoś podpowie jak to uszczelnić, może ma fotkę wału bądź cokolwiek co może mi pomóc.

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/