Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 17 maja 2024, o 05:22




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 270 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 16 paź 2011, o 11:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16822
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
lj78 napisał(a):
Errak napisał(a):
Planowałem odkręcać pojedyncze wręgi nanosić klej, skręcać i przechodzić do następnej wręgi. Pawęż jako pierwszą a dziobnicę na końcu.

Zrobiłbym dokładnie tak samo.

A ja nie.

Składanie kadłuba GIS-a zaczyna się chyba jednak od zmontowania dziobnicy z burtami, a potem mocuje kolejno grodzie od przodu, obginając kształt burt w stronę pawęży. Pawęż zmontowana z jednej strony zostaje sklejona do drugiej burty po dogięciu. Warto sprawdzić np. tam:
http://www.woodworkforums.com/f169/

Mogę się mylić, bo nie znam dokumentacji GIS-a.

Errak - jest tam też o Twojej budowie ;) :lol:

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 paź 2011, o 16:01 

Dołączył(a): 25 sie 2010, o 08:45
Posty: 393
Podziękował : 91
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: brak
Oj ale bubla zrobiłem czytając plany pomyliłem znaczenie słówka stem i stern. W rezultacie interpretując w planach:
"Work toward the stern" poszedłem w stronę dziobu. Po przyczepieniu "dziobnicy" do burt umieściłem pawęż na miejscu burty delikatnie ścisnąłem pasem, potem wcisnąłem między burty 4 wręgę. W tym momencie kąty na pawęży mniej więcej pasowały wtedy ją przykręciłem a następnie po kolei wszystkie wręgi.

W każdym razie jest równo złożona, i planuje co dalej.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2011, o 19:53 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1011
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
Errak napisał(a):
Wymyśliłem sobie kolejne utrudnienie:


4 kantowniki z aluminium i kółeczka od taczki albo jakieś inne lekkie np od dziecięcych rowerków, a zawsze będzie wygodniej przenosić łódkę.


A może prościej będzie wykorzystać jedno kółko i nie ingerować w łodkę??
Dorób do kółka widełki z górną częścią, w kształcie miecza. Wkładasz to w skrzynkę mieczową, od dołu i jedziesz jak taczką. Prostsze, tańsze, mniejsze a i komfort transportu całkiem spory. Wiem, bo wypróbowałem.
A łodka, faktycznie zaczyna wyglądać :D
Pozdrawiam
Przemek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 paź 2011, o 20:08 

Dołączył(a): 25 sie 2010, o 08:45
Posty: 393
Podziękował : 91
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: brak
W przygotowaniach do klejenia przetestowałem dwa różne wypełniacze.
Pył drzewny i mieloną bawełnę (przygotowaną samemu).

Podobno bawełna to całkiem inna jakość:
http://szkutnikamator.pl/pasja-384-relacja-z-budowy/klejenie-dna-z-burtami-konstrukcji-podlogi-z-grodziami-i-burtami
Obrazek

Tak wygląda ręcznik papierowy zmielony w młynku laboratoryjnym, w zwykłym do kawy też tak będzie wyglądał :)
Obrazek

Sprzęcior którego używałem, przed mieleniem trochę naostrzyłem ostrze. Moc tego urządzenia nie jest mocniejsza niż młynków kuchennych.
Obrazek

Epidian 5 (60%) + PAC (40%)
Obrazek

Podzielone na mniej więcej dwie równe części.
Obrazek

Po pył drzewny, po prawej mielonka.
Obrazek

Przesycają się całkiem dobrze, mielonka sprawia fajniejsze wrażenie.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Jeszcze trochę! Do pyłu drzewnego dodałem dodatkowe 2 porcje.
Obrazek

Jaśniejsze to mielonka. Na początku zgarnąłem mielonkę na jedną stronę kubeczka, potem od razu zrobiłem to samo z pyłem drzewnym. Mieszanina z pyłem drzewnym była równie sztywna w mieszaniu ale ciągle się rozpływała. Widać że zanim zrobiłem zdjęcie ciemniejsza masa spłynęła.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Jeszcze raz to samo. Również na początku uformowałem mielonkę.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Próba skapywania z patyczka do lodów.
Mielonka spływa znacznie wolniej ten faflun trzymał się na patyczku i bardzo powoli majestatycznie spływał.
Obrazek

Mieszanina z pyłem spływa znacznie gwałtowniej nie ma szans żeby utworzył się większy faflun.
Obrazek
Obrazek

Przygotowałem dwie deseczki na których zrobiłem próbę wytrzymałości spoiny (nie spodziewam się większych różnic więc tylko pojedyncze przypadki)
Obrazek

Wydaje mi się że mielonkę łatwiej się nakłada.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Na kawałku folii nałożyłem podłużne wałeczki z żywicy żeby następnego dnia sprawdzić który będzie bardziej kruchy, jednocześnie mielonkę łatwiej się dało uformować i się mniej rozpłynęła.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Tutaj patyczkiem po lodzie rozsmarowałem jednym płynnym ruchem mielonkę
Obrazek

Mieszanina z pyłem rozsmarowuje się w trochę gorszy sposób.
Obrazek



Za ten post autor Errak otrzymał podziękowanie od: Magister
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 paź 2011, o 21:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2299
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 487
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Hej!
Jak tam próby wytrzymałościowe?

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 paź 2011, o 07:33 

Dołączył(a): 25 sie 2010, o 08:45
Posty: 393
Podziękował : 91
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: brak
Na razie zebrałem dwa gluty żywicy z folii. Jakieś 18 godzin po nałożeniu były całkiem twarde ale po tym jak położyłem je na kaloryferze stały się bardziej elastyczne.
Poleżały przez noc w mieszkaniu i teraz są barrrrrdzo twarde.

Mają inny przekrój więc przełamanie ich i porównanie siły nie ma sensu, ale obydwa są na tyle odporne że nie mam wątpliwości co do nich :). Dodatkowo żywica z siekanym papierem zachowała swój kształt a z pyłem drzewnym jeszcze bardziej się rozpłynęła.

Dziś po pracy sprawdzę jak skleiło się drewno ale już teraz mogę spekulować że w obydwu przypadkach skleiło się dobrze.

Mielony papier jest lepszy tylko dlatego że lepiej trzyma kształt, i mniej spływa.

A jeśli dodać do mieszaniny dosłownie szczyptę bieli tytanowej będziemy mieli estetyczną białą spoinę ... :)



Za ten post autor Errak otrzymał podziękowanie od: mbober1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 paź 2011, o 12:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2299
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 487
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Jak jesteśmy już przy mieleniu :)
to może zainteresuje Cię, taki młynek:
http://forum.vmc.org.pl/viewtopic.php?p=162019#162019

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 paź 2011, o 14:02 

Dołączył(a): 25 sie 2010, o 08:45
Posty: 393
Podziękował : 91
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: brak
Fajny patent :) lubię takie samodzielnie wykonane zabawki.
Złamałem już te przyklejone kawałki drewna, obydwie mieszaniny wyrwały kawałki drewna z deski.
Obrazek

Obrazek
Zastanawiam się czy podczas klejenia nie zastosować wstępnego malowania powierzchni E5 Z1 a dopiero potem nie nakładać mieszaniny E5 PAC wypełniacz tak aby rzadka żywica lepiej wsiąkła w drewno.

Czy coś takiego ma szansę zwiększyć wytrzymałość klejenia ?

Pozdrawiam


Ostatnio edytowano 19 paź 2011, o 15:53 przez Errak, łącznie edytowano 1 raz


Za ten post autor Errak otrzymał podziękowania - 2: mbober1, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 paź 2011, o 15:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
Kolego Errak wieki plus za testy z żywica i wypełniaczem. Teraz już wiem jaki wypełniacz zastosuję przy następnym Hard Topie do mojego Hila :D.

W pierwszej wersji zastosowałem mieszaninę z pyłem drzewnym plus Epidnian 51 i pac i rezultaty były jak opisałeś. Ogólnie rozlewający się glut.

Drugi plus za budowę i opisy tejże :D. Moja stanęła na razie brak czasu ale po 23 będzie wznowienie :D

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 paź 2011, o 16:34 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Witam.
Wytrzymałość żywicy epoksydowej wielokrotnie przekracza wytrzymałość ligniny czyli kleju który skleja włókna celulozowe w drewnie,dlatego praktycznie rzecz biorąc jakikolwiek wypełniacz jest ok.począwszy od mączki dolomitowej i podobnych wypełniaczy mineralnych,poprzez pył drzewny,bawełniany,mikro balony,krzemionce,a kończąc nawet na mące i skrobi.Można te wypełniacze zresztą mieszać ze sobą aby uzyskać właściwy kolor,łatwość rozprowadzania itp.
Co do klejenia za pomocą żywicy to tak jak dochodzi do tego powoli kolega Errak,właściwie klejenie przebiega w tej kolejności: dokładne odtłuszczenie i odżywicowanie drewna za pomocą np.acetonu,potem lekkie przetarcie drobnym papierkiem ściernym (120-180) wzdłuż słoi w celu otwarcia porów w drewnie (ważne przy twardych gatunkach drewna zwłaszcza dębinie),potem zagruntowanie obydwóch powierzchni klejonych żywicą,a po kilku minutach położenie na jedną stronę kolejnej warstwy żywicy z wypełniaczem i lekkie ściśnięcie elementów klejonych.Przy czym nie ma większego sensu bawić się w inne rodzaje żywic i utwardzaczy do gruntowania i do klejenia.Najlepiej i najprościej jest pracować jednym rodzajem żywicy i utwardzacza.Ja najbardziej lubię 6011 i TFF rozcieńczony Z1 w proporcji 5:1 daje to znaczne obniżenie gęstości TFF i jednocześnie daje proporcje 5:1 OBJĘTOŚCIOWO w połączeniu z 6011.Daje to dużą łatwość, bo można używać dużych strzykawek. Taki układ przypomina bardzo WEST System,a od imienia twórcy nazywa się PETER'S Epoxy System :D .Pracuję takim systemem :D od kilku lat i doskonale sprawdza się i do klejenia drewna, jak i do laminowania tkaniną szklaną.
pozdrawiam.

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.



Za ten post autor peter otrzymał podziękowania - 3: LukasJ, qxqx, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 paź 2011, o 16:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2299
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 487
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
peter napisał(a):
Ja najbardziej lubię 6011 i TFF rozcieńczony Z1 w proporcji 5:1 daje to znaczne obniżenie gęstości TFF i jednocześnie daje proporcje 5:1 OBJĘTOŚCIOWO w połączeniu z 6011.Daje to dużą łatwość, bo można używać dużych strzykawek. Taki układ przypomina bardzo WEST System,a od imienia twórcy nazywa się PETER'S Epoxy System :D .Pracuję takim systemem :D od kilku lat i doskonale sprawdza się i do klejenia drewna, jak i do laminowania tkaniną szklaną.

Wydrukować, w ramki i na ścianę :)
Ja strzykawką nakładam nawet E6011+Z1+krzemionka, a potem tylko wyrównuję.

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2011, o 14:43 

Dołączył(a): 25 sie 2010, o 08:45
Posty: 393
Podziękował : 91
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: brak
Ostatnio podliczyłem koszty które poniosłem do dnia dzisiejszego, na razie budżet wygląda nieźle.
300 Plany
180 "sklejka" meranti 5,5 3x Chybiony zakup, ale wykorzystałem ją na wręgi, pawęż,miecz, ster i skrzynkę mieczową. No i poćwiczyłem na niej wyżynanie.[/list]
455 7kg E5, 5x z1, 2x PAC, 1Kg poliestrowej + utwardzacz, Tkanina szklana.
23 4 deski cal grubości długie na 5,5m
20 Pocięcie ich na listwy + - 19x45
140 żagiel z płachty (Płachta, taśma klejąca, rzepy, napy, lina)
160 2x sklejka brzoza 6mm na burty.
18 2x miska z Ikei
30 Papier ścierny, wkręty, bity
11 Biel tytanowa
20 komplet pędzli

Razem 1357

Z tych materiałów nie zużyłem jeszcze:
3kg E5
1x Z1
1,5kg PAC
8m2 tkaniny 300g/m2
2 listwy 19x45
0.3 kg żywicy poliestrowej + utwardzacz
Dość sklejki na ster.
około 10 metrów listwy 19x45 krótkich kawałków :(

Na pewno potrzebuję jeszcze:

2,5 arkusza sklejki
Taśma rowingowa na oko 20m
Drewno na 4 długie listwy na obudowę burty, 4 długie deski na maszt, 2 listwy na sanki denne.
Kilka bloczków
zawias na ster
Trochę liny (drogą nierozciągliwą do podnoszenia żagla a reszta tańsza)
Jeszcze trochę E5 i Żywicy poliestrowej.

Na wiosnę się okaże o czym jeszcze nie pomyślałem

I jeszcze mam pytanie dotyczące PETER'S Epoxy System.
Gdzieś czytałem że dodatki w żywicach i utwardzaczach mogą po pewnym okresie wyparowywać zostawiając wolne miejsca w strukturze zastygłej żywicy, przez które mogła by wsiąkać woda.
Słyszałem co się działo z łódkami do laminowania których żywicę rozcieńczano acetonem.
Również konstruktor Gis`a zaleca stosowanie żywic bez rozpuszczalników i dodatków.

Tymczasem Epidian 6011 zawiera tylko około 50% żywicy w żywicy :)
http://www.ciech.com/PL/Produkty/Produkty/Epidian_6011.pdf

Jak podana mieszania sprawdziła by się jako pokrycie kadłuba sklejkowego ?

Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 paź 2011, o 16:11 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Errak napisał(a):
I jeszcze mam pytanie dotyczące PETER'S Epoxy System.
Gdzieś czytałem że dodatki w żywicach i utwardzaczach mogą po pewnym okresie wyparowywać zostawiając wolne miejsca w strukturze zastygłej żywicy, przez które mogła by wsiąkać woda.
Słyszałem co się działo z łódkami do laminowania których żywicę rozcieńczano acetonem.
Również konstruktor Gis`a zaleca stosowanie żywic bez rozpuszczalników i dodatków.

Tymczasem Epidian 6011 zawiera tylko około 50% żywicy w żywicy :)
http://www.ciech.com/PL/Produkty/Produk ... n_6011.pdf

Takie zjawisko może dotyczyć żywicy rozcieńczanej lotnymi rozcieńczalnikami,np. acetonem,ale w żywicach stosuje się rozcieńczalniki aktywne czyli wchodzące w proces utwardzania się żywicy,czyli nie ma tam nic,albo prawie nic co mogło by odparować po utwardzeniu,dodam tylko ze żywica West System jest modyfikowana tymi samymi rozcieńczalnikami co 6011.
Errak napisał(a):
Jak podana mieszania sprawdziła by się jako pokrycie kadłuba sklejkowego ?

Nie jak sprawdziła by się,ale jak SPRAWDZA się...doskonale.Pracowałem całe lata używając WS,a teraz stosuję PETER'S System i nie widzę specjalnie różnicy,mam małą wypożyczalnię kajaków na płytkiej i kamienistej rzece,kajaczko-czółenka zrobiłem sam z użyciem P'sES i sprawdzają się świetnie.


Załączniki:
kwiecien10 011.jpg
kwiecien10 011.jpg [ 316.64 KiB | Przeglądane 10679 razy ]
06082011546.jpg
06082011546.jpg [ 1.3 MiB | Przeglądane 10679 razy ]

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.

Za ten post autor peter otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 paź 2011, o 13:07 

Dołączył(a): 25 sie 2010, o 08:45
Posty: 393
Podziękował : 91
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: brak
Kadłub już sklejony, dokleiłem także listwy wzdłuż górnej krawędzi burty.
Zdjęć nie wklejam go wygląda tak samo.

W najbliższym czasie będę kołkował dziury po wkrętach przy pomocy bambusowych patyczków, a potem zabiorę się za dno.
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 paź 2011, o 16:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16822
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Errak napisał(a):
Zdjęć nie wklejam go wygląda tak samo.

Błąd niewybaczalny! :evil:

Errak napisał(a):
W najbliższym czasie będę kołkował dziury po wkrętach przy pomocy bambusowych patyczków, a potem zabiorę się za dno.

Kołkowanie (w tej konkretnej łódce) ma sens tylko wtedy, kiedy zamierzasz zostawić te fragmenty w naturalnym kolorze drewna. Jeśli mają zostać zapaćkane na biało, to wystarczyło zaszpachlować tym samym, czym kleiłeś i nie warto dodawać sobie roboty.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 paź 2011, o 19:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2299
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 487
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Pierwszy węgierski GIS - Balaton
Obrazek
http://hajoepitok.hu/index.php/projektek/firstgishungary/167-az-els-magyarorszagi-gis-goat-island-skiff-epitese.html

Jako cartop:)
Obrazek

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 paź 2011, o 19:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16822
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
lj78 napisał(a):
Pierwszy węgierski GIS

Obrazek

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 paź 2011, o 16:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2299
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 487
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Errak napisał(a):
Również konstruktor Gis`a zaleca stosowanie żywic bez rozpuszczalników i dodatków.

Czyli West System, też odpada.
Załącznik:
WSY_610_MSDS.pdf [268.8 KiB]
Pobrane 227 razy

Załącznik:
westsystem 105.pdf [37.51 KiB]
Pobrane 152 razy

Errak napisał(a):
Jak podana mieszania sprawdziła by się jako pokrycie kadłuba sklejkowego ?

Sam producent zaleca E6011 do laminowania i impregnacji, więc chyba wie co pisze.

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2011, o 21:56 

Dołączył(a): 25 sie 2010, o 08:45
Posty: 393
Podziękował : 91
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: brak
Niby tak ale i tak zawsze fajniej usłyszeć głos konsumentów.

Kilka zdjęć.
W przypadku listew bocznych odszedłem trochę od projektu, powinny być przyklejone po wklejeniu dna a na razie tylko przykręcone. Materiału na dno jeszcze przez dłuższy czas nie kupię więc wkleiłem je teraz. Kadłub jest nadal podatny na przeginanie więc przytwierdzając dno nadal będę mógł go prostować (nie że jest krzywy, a nawet jeśli to i tak nie szkodzi :)).
Kolejnym odstępstwem jest to że listwy te powinny mieć mniejszy przekrój z wyciętym ukosem. Nie mam narzędzi na których taki ukos mógł bym ładnie wyciąć więc go sobie darowałem. Wzrost masy będzie minimalny, a estetycznie też nie wyjdzie koszmarnie.

Zdjęcia listew Przed klejeniem. Kiedy podoklejam wszystkie warstwy od góry przejadę jakąś szlifierką więc będzie ładnie.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Te szpary wyżej ładnie wypełniła mieszanina żywicy i mielonego papieru
Obrazek
Obrazek
Postanowiłem cyknąć też jedną fotkę gdzie budowa będzie wyglądała chociaż trochę profesjonalnie, oto ona.Obrazek

I kilka zdjęć z samego klejenia kadłuba.
Przed rozpoczęciem rozkręcania taśmą obramowałem wszystkie wręgi, następnie troszkę przeczyściłem papierem ściernym.
Obrazek
Obrazek

Następnie odkręcałem wręgi stosując pas do bagażników jako pomoc. Najpierw od tyłu pawęż, 4 i 3 wręga. Potem kleiłem 3, 4 i pawęż. Wręgę nr 2 można wyciągnąć niezależnie od innych więc potem zabrałem się za nią. Na końcu odkręciłem dziobnicę i wręgę nr 1, potem wkleiłem wręgę a na końcu dziobnicę (tu musiałem dać sporo szpachlówki i muszę powiedzieć że ta mieszanina w bajeczny sposób trzyma się na pionowej powierzchni). Zajęło to jakieś 4,5h i około 200 g kleju :)
Listwy kleiłem później.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
To burty zbiegające się na dziobnicy
Obrazek
A niejasny dowód ze łódka trzyma się bez wkrętów
Obrazek
I trochę drewna do dalszej zabawy
Obrazek

Po powrocie z urlopu będę robił obramowanie pod tylne i przednie siedzenie i przyklejał kwadraciki po wewnętrznej, górnej stronie burt.
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lis 2011, o 19:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16822
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Powoli i do przodu! :)

A dla inspiracji - filmik:


_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 lis 2011, o 16:49 

Dołączył(a): 25 sie 2010, o 08:45
Posty: 393
Podziękował : 91
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: brak
Zacząłem robić przekładki do wzmocnień burt z nudów i pragnienia komplikowania życia powycinałem otworki wewnątrz żeby zaoszczędzić trochę masy :) Wyszlifuję i poprzyklejam w tym tygodniu.
Pozdrawiam
Obrazek

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lis 2011, o 21:16 

Dołączył(a): 25 sie 2010, o 08:45
Posty: 393
Podziękował : 91
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: brak
peter napisał(a):
Ja najbardziej lubię 6011 i TFF rozcieńczony Z1 w proporcji 5:1 daje to znaczne obniżenie gęstości TFF i jednocześnie daje proporcje 5:1 OBJĘTOŚCIOWO w połączeniu z 6011.Daje to dużą łatwość, bo można używać dużych strzykawek


Mam jeszcze dwa pytania dotyczące systemu.
Czy używaliście takiej mieszaniny w warunkach niskiej temperatury? Powiedzmy 10 Stopni. Niby TFF może być stosowany w takich warunkach ale chciał bym opinię praktyka.

I czy mieszanina ta śmierdzi mocniej niż E5 + Z1 lub PAC?

To tyle jeśli chodzi o pytania.
Na budowie idzie powoli, wiedząc że mam prawie pół roku na budowę ciężko zmusić się do działania.
Od ostatniego posta przykleiłem "listwy dystansujące" będące elementem usztywnienia burt.
Obrazek
Obrazek

Przymierzyłem podstawki pod siedzenie. Z braku mocnych ścisków w celu dociśnięcia podstawki do burty zastosowałem własny patencik.
Obrazek

I wreszcie zamontowałem siedzisko
Obrazek

Pozdrawiam



Za ten post autor Errak otrzymał podziękowanie od: LukasJ
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lis 2011, o 21:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2299
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 487
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Errak napisał(a):
I wreszcie zamontowałem siedzisko

No, no :) pod względem koloru i materiału dobrane profesjonalnie :)

Errak napisał(a):
I czy mieszanina ta śmierdzi mocniej niż E5 + Z1 lub PAC?

Śmierdzi raczej tak samo mocno, tylko że TFF to tak bardziej myszami.
Zobacz też tu:
http://szkutnikamator.pl/marula-sklejkowy-klasyk/meaban-inaczej-marula-cd-budowy

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lis 2011, o 21:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
lj78 napisał(a):
Śmierdzi raczej tak samo mocno

Śmierdzi Im, też coś.
Zapachami trzeba się upajać :-P
lj78 napisał(a):
TFF to tak bardziej myszami

Raczej to myszy pachną utwardzaczami i żywicami, szczególnie te co dłużej w szkutniach mieszkają ;)

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2011, o 22:07 

Dołączył(a): 25 sie 2010, o 08:45
Posty: 393
Podziękował : 91
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: brak
Skończyłem klepać konstrukcję pod siedzisko przednie i tylne.
Ze środkowym muszę czekać aż wkleję dno.
Dziobową część przedniego siedziska zrobiłem o 1cm niżej niż było w planach, tak żeby tworzyła równą płaszczyznę z grodziami.

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Zamiast zacisków proponowanych przez konstruktora do przytrzymywania listwy w miejscu klejenia zastosowałem wkręty.

Wpasowałem również na sucho płytę tylnego siedziska (całkiem miło się siedzi)
Obrazek
Obrazek


Z dnem nie będę się bawił w wyrysowywanie wg projektu, po prostu położę łódkę na arkuszach i obrysuję :) potem ewentualnie sprawdzę jak bardzo kształt dna odbiega od projektu.

Poza tym posprzątałem warsztat :)
Obrazek

W najbliższym czasie wywracam ją do góry kołami i przygotuje krawędzie pod dno.
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2011, o 11:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2299
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 487
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
No, panie Kolego, zazdroszczę ogrzewanego pomieszczenia. :)
Czekam niecierpliwie na dno. :yellow:

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 gru 2011, o 23:54 

Dołączył(a): 25 sie 2010, o 08:45
Posty: 393
Podziękował : 91
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: brak
Niestety sklejkę na dno kupię dopiero pod koniec stycznia.
Na razie przygotowałem dolne krawędzie pod dno. Po delikatnym obróceniu przy pomocy struga i szlifierki taśmowej (prezent pod choinkę) splanowałem wystającą ponad sklejkę listwę.

W najbliższym czasie u stolarza potnę łaty które kupiłem jakieś 2 miesiące temu i skończę obramowanie burt (4 listwy), trzymadło do masztu i przedłużenia boków w 4 i 2 wrędze (4 listwy).
Poza tym zaszpachluję szczeliny gdzie nie dotarła żywica.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 gru 2011, o 00:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16822
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4123
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Wygląda na to, że w różnych miejscach, podczas klejenia, został zastosowany zbyt mały, lub/i nierównomierny docisk. Niektóre przestrzenie pomiędzy wzdłużnikiem, a burtą są niewypełnione, inne wypełnione, ale odległość pomiędzy klejonymi powierzchniami znaczna.

Na zdjęciach wykonanych wzdłuż widać pofalowanie wzdłużników... Może to się da zniwelować, a może nie?

Szkoda, bo tyle samo pracy trzeba by włożyć, żeby zrobić tę łódkę zgodnie z zasadami sztuki... :-(

Tak czy owak - trzymam kciuki za powodzenie.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 gru 2011, o 08:45 

Dołączył(a): 25 sie 2010, o 08:45
Posty: 393
Podziękował : 91
Otrzymał podziękowań: 90
Uprawnienia żeglarskie: brak
Te wzdłużniki kleiłem w maju, od tego czasu już sporo się nauczyłem na przykład żeby nie używać gwoździ. Teraz kiedy łódka leży do góry kołami zaleje te szczeliny żywicą.

Jeśli chodzi o pofałdowanie w płaszczyźnie góra dół to trochę jeszcze doszlifuje przed klejeniem.
W jednym miejscu na wzdłużniku miałem na krawędzi kawałek sęka w tym miejscu podczas składania burta się minimalnie inaczej wygięła, tego nie zniweluje ale to raczej nie będzie przeszkadzało w pływaniu.

Dziób i przestrzenie koło wręg zostawiłem do wypełnienia żywicą do chwili kiedy łódka będzie do góry kołami więc i te szczeliny niedługo znikną.

Ogólnie staram się zachować tyle troski o estetykę ile nie przeszkadza mi w czerpaniu przyjemności z budowania.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 gru 2011, o 12:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 sie 2009, o 15:51
Posty: 906
Lokalizacja: Warszawa, Gdańsk
Podziękował : 88
Otrzymał podziękowań: 637
Uprawnienia żeglarskie: s.j.
Errak napisał(a):
Ogólnie staram się zachować tyle troski o estetykę ile nie przeszkadza mi w czerpaniu przyjemności z budowania.


Bardzo mi się podoba to zdanie ! ;-)

Gratuluje i trzymam kciuki !
Andrzej

_________________
http://www.dobrewiatry.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 270 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 121 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL