Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 8 maja 2024, o 08:03




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 223 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 1 lut 2011, o 22:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10302
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
mbober1 napisał(a):
Catz jam nie godzien :D

Pac wszak wart Pacana...
Catz Z uklonami Palacowymi :wink:

_________________
W hamaku na huśtawce


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lut 2011, o 22:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
Testy są na necie jak koleś morduje swój kajak :D jest to ten sam materiał.

Są też załączone w tym temacie.

Sam testowałem, po pokryciu z jedną warstwa i byłem bardzo zadowolony jedne, co przebiło to nóż z ostrym szpicem.

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Ostatnio edytowano 10 lut 2011, o 14:12 przez mbober1, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lut 2011, o 11:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
Na szybko klika słów na temat wypadu do Wro.

Po pierwsze spotkałem tam kolegę Wojtka, który też chce budować canoe w SOF.
Po omówieniu różnych kwestii budowy itp., nastąpiło wodowanie.

A tu trochę więcej opinii na temat mojego canoe od Wojtka:
http://forum.kanu.pl/viewtopic.php?p=11 ... 7225f#1179


Co do mojego spływu. Plan był, aby spłynąć od HOW Zatka do umocnień na most pontonowy na Kozanowie.
Niestety lekkość konstrukcji oraz jeden niedoświadczony wioślarz (czytaj szlakowy) nie dały rady silnemu wiatru oraz cofce powstałe na jego skutek.

Ale udało mi się powpadać na kamienie i stalowe elementy :D.
Konstrukcja wytrzymała :D

Natomiast jestem już pewien, że należy dodać jeszcze 2 wręgi oraz zwiększyć przekrój wzdłużników do 18x18 lub 20x20.

Usztywni to konstrukcje, przez co podczas transportu nie będzie strachu, że konstrukcja będzie za delikatna. Teraz po ściągnięciu pasami w miejscach gdzie nie było wręg konstrukcja się uginała.

A podczas pływania całość będzie bardzie odporna na różnego rodzaju uderzenia.


W tą Niedzielę, testy odbędą się na Wiśle.
Odcinek do testowy to :

Ochaby - Zalew Goczałkowicki (oczywiście wyłączając zalew :D)

lub

Tama na Zalewie Goczałkowicki tak daleko jak się da w jeden dzień :D

warunki zapowiadają się ciekawe około -3 stopni :D

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 mar 2011, o 20:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16816
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4120
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Może się komuś przyda - link do tematu na forum Wooden Boat, budowa łodzi typu whitehall metodą skin on frame:

http://forum.woodenboat.com/showthread. ... ll-project

Ładniutkie to :)

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 mar 2011, o 21:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
:D :D :D :D

Jasne, że się przyda.

Widzę Robert, że podpuszczasz mnie do budowy P60 :D

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 mar 2011, o 18:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16816
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4120
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
mbober1 napisał(a):
Jasne, że się przyda.
To się cieszę :)
mbober1 napisał(a):
Widzę Robert, że podpuszczasz mnie do budowy P60 :D
Nie. Sam myślę co by tu... :wink: :D

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 mar 2011, o 18:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
robhosailor napisał(a):
Sam myślę co by tu..

Zaprawdę powiadam Ci, tylko coś Wharrama :-P
na początek może być http://wharram.com/site/node/111
a następnie http://wharram.com/site/node/7

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 mar 2011, o 18:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16816
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4120
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
boSmann napisał(a):
Pahi 42 (jeden z moich faworytów) w wersji skin on frame... to by był czad. :lol:

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 mar 2011, o 19:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
robhosailor napisał(a):
w wersji skin on frame... to by był czad

Pewnie tak.
Ja jednak nie mam zaufania do poszycia co to je byle dzidą można przekłuć.
Leży u mnie dokumentacja kajaka krytego szmatką i pewnie poleży jeszcze bo chyba nie zdecyduję się na budowę (chyba, że z innym poszyciem)

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 mar 2011, o 19:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16816
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4120
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
boSmann napisał(a):
Ja jednak nie mam zaufania do poszycia co to je byle dzidą można przekłuć.
Leży u mnie dokumentacja kajaka krytego szmatką i pewnie poleży jeszcze bo chyba nie zdecyduję się na budowę (chyba, że z innym poszyciem)
W tym wątku, ale parę stron wcześniej, Marcin wrzucił kilka filmików. Między nimi był taki o wytrzymałości kajaka budowanego metodą skin on frame i muszę powiedzieć, że jest to fascynujące, z jaką siłą i jakim ostrzem trzeba walnąć, żeby przebić takie poszycie. Jestem pewien, że kajak z poszyciem wykonanym ze sklejki 4 mm, byłoby jednak łatwiej rozwalić np. młotkiem, niż ten na filmiku - walony młotkiem wielokrotnie i nic!

***
EDIT: skleroza nie boli! Tam są 4 filmiki na temat wytrzymałości kajaków budowanych metodą skin on frame:
viewtopic.php?f=5&t=6436&start=75

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: mbober1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 maja 2011, o 00:29 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1011
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
Odświeżam nieco wątek, ale jest tego wart. Odwiedził mnie Marcin ze swoim Litle Chife. Zarówno Marcin jak i Jego canoe, wywarli na mnie bardzo pozytywne wrażenia.
Łodka zachwyca prostotą i lekkością. Na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo delikatna, ale jak się okazuje pozory mylą. Pływa bardzo stabilnie i dość szybko.
Tak więc jestem zachwycony technologią SOF. Nawet postanowiłem sobie coś podobnego narysować. Oto pierwsze efekty. 12stopowy SOF skif.


Załączniki:
Delftship perspektywa 4067904193359.jpg
Delftship perspektywa 4067904193359.jpg [ 72.29 KiB | Przeglądane 10049 razy ]

Za ten post autor przemek otrzymał podziękowania - 2: mbober1, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 maja 2011, o 07:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16816
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4120
Otrzymał podziękowań: 3973
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
przemek napisał(a):
Zarówno Marcin jak i Jego canoe, wywarli na mnie bardzo pozytywne wrażenia.
Z bliska znam tylko Marcina, ale potwierdzam! Jego canoe, mam nadzieję, że też poznam z bliska.
przemek napisał(a):
Łodka zachwyca prostotą i lekkością. Na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo delikatna, ale jak się okazuje pozory mylą. Pływa bardzo stabilnie i dość szybko.
Tak więc jestem zachwycony technologią SOF. Nawet postanowiłem sobie coś podobnego narysować. Oto pierwsze efekty. 12stopowy SOF skif.
Wiedziałem, że Ci się spodoba. Twój skiff jest cudny! :D

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: mbober1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 maja 2011, o 22:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
No w końcu dotarłem do mieszkania :D

Przemek szczena mi opadła budujesz czy mam się brać za robotę :D.

Żagielek będzie to miało ??? :D

robhosailor napisał(a):
Jego canoe, mam nadzieję, że też poznam z bliska.


Robercie na Dziekanowskim jeszcze nie pływałem, ale kto wie, kto wie :D:D

Co do L. Chife'a testy wykazały:

- przy długości 16 stup, czyli około 4.7 m potrzeba więcej wręg.

- grubość stew i wręg sklejka 10mm ewentualnie 12mm

- ponieważ wkręty nie były dobrze wpuszczone w wręgi w 2 miejscach powstały przetarcia (zdjęcie w przeciągu 2 dni)

- farba zastosowana do pokrycia płótna nie była wystarczająco elastyczna i w miejscach, wzdłuż wzdłużników popękała, co powodowało przesączenie się wody. Powody tego stany rzeczy były 2. Raz praca płótna na wodzie. Dwa praca płótna na daczy samochodu podczas przewozu. Przyczyna ta sama za mało elastyczna farba i za mało wręgów, które usztywniłyby cała konstrukcję.

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 maja 2011, o 18:04 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1011
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
robhosailor napisał(a):
Wiedziałem, że Ci się spodoba.


Nawet nie wiesz jak bardzo. Według mnie technologia ma swoje wady. Przede wszystkim niską trwałość. Ale prostota, szybkość budowy i koszt, rekompensuje to z nadmiarem. Świetna niedroga zabaweczka do zbudowania w łikend za niewielkie pieniążki. Śmiało co rok, lub co dwa możemy mieć nową łódkę. Najlepsze jest to, że możemy taką łodeczkę wziąść pod pachę i zanieść nad wodę :D
mbober1 napisał(a):
Przemek szczena mi opadła budujesz czy mam się brać za robotę .

Wiesz, że jestem mocno napalony, ale mam rozgrzebane dwie budowy, że o jednym potrzebnym remoncie nie wspomnę. Jak chcesz to buduj. służę wszelką pomocą.
mbober1 napisał(a):
Żagielek będzie to miało ???

Narysowałem to, niby jako skiff wiosłowy. Do żagla wybrał bym troszkę inny kadłub.
Fajnie by było zamiast sklejkowych ławek zastosować plecionki z pasów :D .
No ale jeszcze rysunek dla podrażnienia Marcina :lol:
Pozdrawiam
Przemek


Załączniki:
sof montaż.jpg
sof montaż.jpg [ 60.54 KiB | Przeglądane 9934 razy ]

Za ten post autor przemek otrzymał podziękowania - 2: mbober1, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 maja 2011, o 12:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
A oto zdjęcia przetrać na wystających śrubach

Środkowy wręg, 2 wzdłużnik licząc od kilu (ogólnie cześć denna)
Obrazek

Wzdłużnik na kilu zaraz przy stewie (dalej część denna)
Obrazek

Zewnętrzna wręga, środkowy wzdłużniki na burcie ( przetarcie albo od wiosła albo od pasów transportowych)

Obrazek

Wystające śruby z wzdłużników
Obrazek

Spękania na wzdłużnikach, spowodowane zbyt twardą farbą oraz brakiem elastycznego podkładu.

Obrazek

Obrazek


Ciekawą rzecz zaobserwowałem na szyciu materiału na stewach. Otóż pierwsze szycie zacząłem dość daleko mniej więcej w miejscu styku stewy z kilem a drugie trochę bliżej jakieś 10cm od wspomnianego miejsca.

Pierwsze szycie
Obrazek

Drugie szycie
Obrazek
Obrazek

Dłuższy ścieg zadziałał jak dodatkowa wzmocnienie przy wbijaniu się na brzeg, szorowaniu po ziemni betonie itp.

Jedynie uszkodzenia jakie się pojawiły to przetarcia nie wpływające na wodoszczelność.
Obrazek

Obrazek

Natomiast w drugiej stewie gdzie szew był bliższy nastąpiło przetarcie, wyżej wspomniane, które głównie było spowodowane wystającą śrubą.

Obrazek

Dodam że z canoe nie obchodziłem się delikatnie. Obijało się o drzewa, było ciągnięte po ziem i betonie, przesuwane po konarach drzew, wbijane w brzeg w celu wylądowania, nadziewane na podwodne konary, ect.

W najbliższym czasie będę testował łatanie przetarć i dziury które z nich powstały.

Dodatkowo przeszlifuję powierzchnię i pomaluję elastycznym lakierem aby uszczelnić pęknięcia.

przemek napisał(a):
No ale jeszcze rysunek dla podrażnienia Marcina :lol:


No cel osiągnięty :D i od razu mam pytania:

- Połączenie dziobnicy z pierwszą wręga na klej i śruby ??

- Czy są miejsca na dulki

- Jak z montażem silnika bo widzę że miejsce jest ale co z wagą ??

- Jaka szerokość płótna do pokrycia ??

- Czy zewnętrzny kil jest przewidziany ??

I najważniejsze pytanie, kiedy mógłbym otrzymać rysunki co by rozpocząć budowę :D
(Raczej przed rejsem się nie wyrobię ale kto wie :D:D)

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/



Za ten post autor mbober1 otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 maja 2011, o 19:29 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1011
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
mbober1 napisał(a):
A oto zdjęcia przetrać na wystających śrubach


Rozumiem, że wszystkie te uszkodzenia były już, gdy ja pływałem łódką?? Zadziwiająco mało brała wody.
mbober1 napisał(a):
Dodam że z canoe nie obchodziłem się delikatnie.

Sam zrugałem Marcina, gdy szurał łodką po betonowym slipie.
mbober1 napisał(a):
Połączenie dziobnicy z pierwszą wręga na klej i śruby ??

Może naciecia? od góry w grodzi i od dołu w stewie?? Pewnie było by prościej.
mbober1 napisał(a):
- Jak z montażem silnika bo widzę że miejsce jest ale co z wagą ??
Wycięcie w pawęży można zlikwidować. Tak mi się narysowało, ale pewnie malutki silniczek dało by się założyć.
mbober1 napisał(a):
- Jaka szerokość płótna do pokrycia ??

155cm jest w sam raz:-)
mbober1 napisał(a):
- Czy zewnętrzny kil jest przewidziany ??
Skeg na pewno tak. Reszta według Twoich doświadczeń.
mbober1 napisał(a):
I najważniejsze pytanie, kiedy mógłbym otrzymać rysunki co by rozpocząć budowę

Już?? Tak bez żadnych negocjacji, co do długości, ilości wzdłużników, ich grubości, rozstawu wręg???? W sumie mogę dziś się nie wyspać i rano będziesz miał podstawowe rysunki, by rozpocząć budowę, ale może lepiej było by to lekko przedyskutować??
Pozdrawiam
Przemek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 maja 2011, o 19:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2299
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 487
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
przemek napisał(a):
Już?? Tak bez żadnych negocjacji, co do długości, ilości wzdłużników, ich grubości, rozstawu wręg???? W sumie mogę dziś się nie wyspać i rano będziesz miał podstawowe rysunki, by rozpocząć budowę, ale może lepiej było by to lekko przedyskutować??

Jak dla mnie to właśnie trochę za mało wręg... Tak dwa razy za mało. W konstrukcjach SOF trzeba pamiętać że poszycie nie przejmie na siebie obciążeń kadłuba, a zapewnia jedynie szczelność i pływalność. Zaryzykuję wręcz stwierdzenie, że poszycie SOF wprowadza dodatkowe obciążenia, w związku z napięciem materiału na ażurowej konstrukcji.

Marcin sam dał przykłady, w których wręg są baardzo gęsto..
http://www.zegluj.net/forum_zeglarskie/viewtopic.php?p=86931#p86931

****Edit
Acha, kosztem zwiększenia pracochłonności, wręgi proponowałbym zrobić z klejonych listewek, zamiast sklejki.

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 maja 2011, o 20:56 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1011
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
lj78 napisał(a):
Jak dla mnie to właśnie trochę za mało wręg... Tak dwa razy za mało. W konstrukcjach SOF trzeba pamiętać że poszycie nie przejmie na siebie obciążeń kadłuba, a zapewnia jedynie szczelność i pływalność. Zaryzykuję wręcz stwierdzenie, że poszycie SOF wprowadza dodatkowe obciążenia, w związku z napięciem materiału na ażurowej konstrukcji.


Łódka jet w prostej lini, spadkobiercą Marcinowych doświadczeń. Przy Litle Chife to prawdziwy czołg. Wręgi są prawie dwukrotnie gęściej ( u Marcina 1125, u mnie 600mm) wzdłużniki grubsze, Marcin jest zdania że 18x18 były by w porządku, ja dałem 20x20.
lj78 napisał(a):
kosztem zwiększenia pracochłonności, wręgi proponowałbym zrobić z klejonych listewek, zamiast sklejki.

Gięte wręgi, to już poważna szkutnicza zabawa, a sklejkowe wycinanki, to fajna, prosta łódka, do zbudowania w łikend. Co kto woli.
Tak przy okazji, przyszło mi do głowy, wykonanie ławek z plecionki rattanowej. Pasowało by pewnie do reszty.
Pozdrawiam
Przemek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 maja 2011, o 21:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2299
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 487
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Ok, ale Szef Marcina jest jednoosobowy, w twojej konstrukcji po układzie siedzisk, można wnioskować że jest dla dwóch osób, a to już znacznie zwiększy obciążenie konstrukcji. Co do sklejki, to trzeba pamiętać, że tylko połowa warstw będzie przenosić obciążenia. Przy poszyciu sklejkowym, wregi usztywniaja poszycie, tu niestety nie mają co usztywniac.
Rattan to świetny pomysł :)

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 maja 2011, o 22:15 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1011
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
lj78 napisał(a):
Ok, ale Szef Marcina jest jednoosobowy, w twojej konstrukcji po układzie siedzisk, można wnioskować że jest dla dwóch osób, a to już znacznie zwiększy obciążenie konstrukcji.


Pływaliśmy nim we trójkę. Marcin pływał chyba nawet w cztery osoby. Krótki skiff jest typowo dla jedno osobowy. Ławka sternika jest nad środkiem wyporu. Dodatkowa osoba, na której kol-wiek ławce popsuje nieco hydrostatykę. Dwie osoby albo jedna na rufie plus spory bagaż na dziobie wypoziomują łódkę, lecz nieco zwiększą za nużenie. Jak trzeba wstawię rysunki w liniami wodnymi dla rożnych ciężarów i wyporów. Tak więc to jedno osobowa łódka z możliwością zabrania dodatkowych pasażerów.
lj78 napisał(a):
Przy poszyciu sklejkowym, wregi usztywniaja poszycie, tu niestety nie mają co usztywniac.


Tu usztywniają całą łódkę. Gięte wręgi, to heling z szablonami i sporo roboty. Przy sklejkowych wręgach heling to kawałek prostej deski. Pisałem kilka postów wyżej, że wadą konstrukcji SOF jest słaba żywotność. Jeżeli ma nam starczyć na sezon , dwa, lub trzy, to po co się urabiać. Łodka ma być prosta i szybka w budowie.
lj78 napisał(a):
Rattan to świetny pomysł

Mi też się zaczyna podobać.
Pozdrawiam
Przemek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 maja 2011, o 22:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2299
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 487
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
przemek napisał(a):
lj78 napisał(a):
Przy poszyciu sklejkowym, wregi usztywniaja poszycie, tu niestety nie mają co usztywniac.


Tu usztywniają całą łódkę...

Źle się wyraziłem, ale o to właśnie mi chodziło. W konstrukcji z poszyciem sklejkowym większość obciążeń przyjmuje na siebie poszycie, a wręgi i wzdłużniki tylko wzmacniają poszycie, a w przypadku SOF wręgi i wzdłużniki przyjmują na siebie wszystkie siły działające na kadłub.

_________________
Pozdrawiam
ŁJ



Za ten post autor LukasJ otrzymał podziękowanie od: mbober1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2011, o 00:28 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1011
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
Wszystkie wręgi rozrysowane. Giętych nie będzie. Jak by co można budować :D
Pozdrawiam
Przemek


Załączniki:
Graphic2.jpg
Graphic2.jpg [ 44.92 KiB | Przeglądane 9721 razy ]

Za ten post autor przemek otrzymał podziękowania - 2: qxqx, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2011, o 07:52 

Dołączył(a): 30 paź 2009, o 14:25
Posty: 191
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 75
Uprawnienia żeglarskie: kandydat na toliwagę
Przemek, Marcin,
TO JEST KAPITALNE!
jak bym nie przerabiał proa, nie budował jonboat i nie zaczynał budowania Phila, to już bym kroił deski na listewki...
Przemek, nie widziałem nigdzie w necie tak fajnego projektu skifa SOF, nie umniejszając nic a nic projektowi (i prototypowi) Marcina
jak dla mnie, jakbym zimą miał chwilkę czasu, to ostatni rysunek wystarcza za plany, ale zrób może kompletne plany z opisem w języku angielskim i "powieś" to gdzieś, gdzie świat ogląda... Duckworks?
pamiętam, że pojawiali się potencjalni budowniczowie Phila Myszka, ale plany w corelu... to dla amatora trochę za duże wyzwanie
pozdrawiam,
Grzegorz



Za ten post autor qxqx otrzymał podziękowanie od: mbober1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2011, o 15:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
przemek napisał(a):
Rozumiem, że wszystkie te uszkodzenia były już, gdy ja pływałem łódką?? Zadziwiająco mało brała wody.


Część na pewno tak :D, szczególnie spękania oraz niektóre przetarcia na śrubach, co do tego dużego przetarcia na stewie to nie wiem.

Cytuj:
mbober1 napisał(a):
Połączenie dziobnicy z pierwszą wręga na klej i śruby ??

przemek napisał(a):
Może naciecia? od góry w grodzi i od dołu w stewie?? Pewnie było by prościej.


Bardzo dobry pomysł usztywni to konstrukcję a przy okazji jest proste do wykonania.

przemek napisał(a):
Wycięcie w pawęży można zlikwidować. Tak mi się narysowało, ale pewnie malutki silniczek dało by się założyć.


Tak tylko pytałem bo samo się nasuwało :D ale jakiś elektryczny czemu nie :D

przemek napisał(a):
Już?? Tak bez żadnych negocjacji, co do długości, ilości wzdłużników, ich grubości, rozstawu wręg????


No :D potraktujemy to jako eksperyment przed czymś większym z żaglem i tak powoli może jakąś rodzinę pływadeł w SOF się zrobi. :D

Mając teraz plan ogólny i rzut owrężenia, nasuwają się dalsze pytania :D

Ale najpierw:

lj78 napisał(a):
Jak dla mnie to właśnie trochę za mało wręg... Tak dwa razy za mało. W konstrukcjach SOF trzeba pamiętać że poszycie nie przejmie na siebie obciążeń kadłuba, a zapewnia jedynie szczelność i pływalność. Zaryzykuję wręcz stwierdzenie, że poszycie SOF wprowadza dodatkowe obciążenia, w związku z napięciem materiału na ażurowej konstrukcji.


Przy założeniu 12 stup czyli jakieś 3,6m długości. Myślę że ilość wręg jest wystarczająca. Dodatkowo Przemek założył wzdłużniki 20x20 co powinno usztywnić całą konstrukcję.

Większa ilość wręg była by przydatna przy dłuższej konstrukcji i przewidzianym żaglem.
Tak jak tu
Obrazek

18 stup czyli jakieś 5,5metra plus żagiel

Co do napięć na ażurowej konstrukcji to masz rację ale tak jak pisałem wyżej, grubość wzdłużników plus odstępy między wręgami po 60cm wystarczą przy skifie.

Poniżej przykład podobnej konstrukcji:
Obrazek


Natomiast przy tej konstrukcji zastosowano też dużą ilość wręgów i wzdłużników ale są one delikatniejsze niż w konstrukcji Przemka

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

przemek napisał(a):
Jak trzeba wstawię rysunki w liniami wodnymi dla rożnych ciężarów i wyporów.


Jak możesz to wrzuć ciekawy jestem jak to wygląda.

przemek napisał(a):
Tak więc to jedno osobowa łódka z możliwością zabrania dodatkowych pasażerów.


Można by zmienić lekko przeznaczenie na łódkę 2 osobową do pływania po jeziorach, bajarkach, stawach w parkach itp. w weekend. Ale chyba to jest to samo co napisałeś :D


qxqx napisał(a):
Przemek, Marcin,
TO JEST KAPITALNE!


Nie przesadzajmy :D :D

qxqx napisał(a):
jak bym nie przerabiał proa, nie budował jonboat i nie zaczynał budowania Phila, to już bym kroił deski na listewki...


No no widzę że produkcja pełną parą :D


A teraz wracając do pytań dla Przemka.

- Jaką głębokość przewidziałeś na wycięciach pod wzdłużniki myślę, że 10mm wystarczy plus łuk między wycięciami powinien wystarczyć na pracę materiału.

- Czy w pawęży otwór na listę służącą do montowania ławek nie jest za blisko krawędzi oraz jaka jest jej grubość

- Czy dziobnica jest już przedłużona aby połączyć ją z pierwszym wręgiem ba wcisk (z rysunku to nie wynika)

- Jakiej grubości jest burtnica ? Może zastosować takie rozwiązanie burtnicy:
Obrazek

Tylko zwiększa on pracochłonność

- Grubość sklejki na wręgi to 10mm czy grubsza ?

- Trochę masywne te wręgi na części dennej. Jakie przewidziałeś tam wysokości ??
- Te rysunki są 1:1 ?

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2011, o 16:55 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1011
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
Czekałem na twój post. Wiesz dobrze, panie Bobrze że to ja od Ciebie uczę się tej technologii. Już wiem że wręgi muszę przerysować bo:
mbober1 napisał(a):
- Jaką głębokość przewidziałeś na wycięciach pod wzdłużniki myślę, że 10mm wystarczy plus łuk między wycięciami powinien wystarczyć na pracę materiału.


Wywaliłem dziury na pełną głębokość wzdłużnika. Trzeba to zmienić, kapnąłem się już wcześniej, myśląc o lekkim zaokrągleniu kantów listewek stykających się z poszyciem.
mbober1 napisał(a):
- Czy w pawęży otwór na listę służącą do montowania ławek nie jest za blisko krawędzi oraz jaka jest jej grubość


Pawęż wymyśliłem sobie jako zbudowaną z dwóch warstw. W pierwszej od dziobu, o grubości takiej jak pozostałe wręgi, wycinamy potężny otwór ulżeniowy, wszystkie wycięcia na wzdłużniki i listwy. Druga warstwa, może być bardzo cienka, nachodzi od tyłu, i zakrywa wszystko, w niej są jedynie wycięcia na uchwyty transportowe. Listwa ławkowa była planowana niemal przez całą długość łódki, i w ten sposób chciałem zmniejszyć jej wygięcia. Grubość listwy 20x40.
mbober1 napisał(a):
Czy dziobnica jest już przedłużona aby połączyć ją z pierwszym wręgiem ba wcisk (z rysunku to nie wynika)

Nie jest, ale będzie ;)
mbober1 napisał(a):
- Jakiej grubości jest burtnica ? Może zastosować takie rozwiązanie burtnicy:


Bortnica to 20x40, lub 2x 20x20 plus listwa maskująca z zewnątrz, powiedzmy 30x10. Miałem taki pomysł, żeby założyć dolną listwę 20x20, na nią wywinąć materiał, docinając go równo z górną-wewnętrzną krawędzią listwy, zamaskować zszywki od góry drugą listwą 20x20, no i na to wszystko dołożyć zewnętrzną odbojnicę 10x30.
Rozwiązanie ażurowej bortnicy, jakoś mi nie pasuje do tej technologii. Ale można, czemu nie.
mbober1 napisał(a):
- Grubość sklejki na wręgi to 10mm czy grubsza ?

Wiesz że ja wychowany jestem na sztywnych konstrukcjach więc wolał bym 12mm. :lol:
mbober1 napisał(a):
- Trochę masywne te wręgi na części dennej. Jakie przewidziałeś tam wysokości ??
- Te rysunki są 1:1 ?


Wysokość wręg wynika z prostoty konstrukcji. Pierwsza i piąta- leżą na helingu. Druga i trzecia od dziobu są mocowane 6cm nad helingiem i stanowią poziomą bazę do mocowania przedniego gretingu. Czwarta jest 3 cm nad helingiem i wraz trzecią i piątą, stanowią kolejną bazę pod tylny greting. Trochę to zawiłe :lol: Wysokości części dennych wręg 80-50mm nad stępką. Wręgi stracą trochę na masywności, po powiększeniu luzu na poszycie (znaczy zmniejszeniu wcięć na wzdłużniki. Stępka 25x50??

mbober1 napisał(a):
Można by zmienić lekko przeznaczenie na łódkę 2 osobową do pływania po jeziorach, bajarkach, stawach w parkach itp. w weekend. Ale chyba to jest to samo co napisałeś

Muszę pokombinować. Myślę o wywaleniu ciągłej listwy mocującej ławki i wstawieniu pojedynczych siedzonek rattanowych. Projektując tak małą łodkę bardzo ważne jest umieszczenie środka ciężkości załogi mniej więcej nad środkiem wyporu. Przy dwóch osobach, wioślarza należało by posadzić bardziej w stronę dziobu. Rezygnując z ciągłej listwy pod ławki, można by zastosować jedynie, proste równoległe listwy przy ławce "wioślarskiej", pozwalające przesuwać tą ławkę w zależności od załadunku. Samemu- w tył, we dwójkę- w przód, w trzy osoby- znowu w tył.
Mogło by zadziałać, ale najpierw muszę sprawdzić, o jakich posuwach mówię :lol:

Pozdrawiam
Przemek

*****

mbober1 napisał(a):
Można by zmienić lekko przeznaczenie na łódkę 2 osobową do pływania po jeziorach, bajarkach, stawach w parkach itp. w weekend. Ale chyba to jest to samo co napisałeś


Posprawdzałem. Łódka jak by nie było, jest malutka i jednak jednoosobowa. Przy pierwotnym układzie ławek i dwóch osobach jest kiepścizna. Nawet lekka osoba na krawedzi tylnej ławki utopi mocno rufę w wodzie, nawet mino lekkiego przesunięcia środkowej ławki w tył. Przechylenie łódki o trzy stopnie (środkowy rysunek) dało niewiele ponad 20cm przesunięcia środka wyporu.
Rozwiązania widzę dwa. Albo na stałe montujemy dwie ładne ławki tam gdzie być powinny, albo montujemy dwie równoległe listwy, i możemy kombinować z właściwym wyważeniem samemu i we dwójkę, co znowu wymaga dwóch par gniazd na dulki.
Na rysunku linie wodne odpowiadają zadanym masom.
Pozdrawiam
Przemek


Załączniki:
Clipboard4.jpg
Clipboard4.jpg [ 62.35 KiB | Przeglądane 9601 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 maja 2011, o 22:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
przemek napisał(a):
Wywaliłem dziury na pełną głębokość wzdłużnika. Trzeba to zmienić, kapnąłem się już wcześniej, myśląc o lekkim zaokrągleniu kantów listewek stykających się z poszyciem.


Z zaokrągleniem bardzo dobry pomysł

przemek napisał(a):
Pawęż wymyśliłem sobie jako zbudowaną z dwóch warstw.


Też o tym myślałem, trzeba będzie to przemyśleć co by jak najprościej było. Wrócę do tego tylko muszę pogrzebać w książkach i na necie jak to rozwiązać

przemek napisał(a):
Bortnica to 20x40, lub 2x 20x20 plus listwa maskująca z zewnątrz, powiedzmy 30x10. Miałem taki pomysł, żeby założyć dolną listwę 20x20, na nią wywinąć materiał, docinając go równo z górną-wewnętrzną krawędzią listwy, zamaskować zszywki od góry drugą listwą 20x20, no i na to wszystko dołożyć zewnętrzną odbojnicę 10x30.


Ciekawe rozwiązanie i chyba lepsze od ażurowej burtnicy jeśli chodzi o czasochłonność.
Z drugiej strony burtnica 20X40 daje większą sztywność konstrukcji. Myślę że konstrukcja powinna się opierać na tych punktach:
- Kil
- Burtnice
- Dziób
- Pawęż

Wręgi nadają kształt i sztywność.

przemek napisał(a):
Wiesz że ja wychowany jestem na sztywnych konstrukcjach więc wolał bym 12mm. :lol:


2mm nie gra różnicy może być :D

przemek napisał(a):
Wysokość wręg wynika z prostoty konstrukcji. Pierwsza i piąta- leżą na helingu. Druga i trzecia od dziobu są mocowane 6cm nad helingiem i stanowią poziomą bazę do mocowania przedniego gretingu. Czwarta jest 3 cm nad helingiem i wraz trzecią i piątą, stanowią kolejną bazę pod tylny greting. Trochę to zawiłe :lol: Wysokości części dennych wręg 80-50mm nad stępką. Wręgi stracą trochę na masywności, po powiększeniu luzu na poszycie (znaczy zmniejszeniu wcięć na wzdłużniki. Stępka 25x50??


Stępka myślę że ok

Jeśli da się jeszcze odchudzić wręgi, to było by super, zyskamy na mniejszym ciężarze konstrukcji.


Co do ilości osób, myślałem nad czymś takim tak tu:
Obrazek

Możliwość pływania samemu, lub zabrania drugiej osoby jako pasażera / sternika.

Co do ławek myślę że robimy na stałe. Choć opcja z przesuwną ławką może być ciekawy.

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 maja 2011, o 07:17 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1011
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
mbober1 napisał(a):
Co do ilości osób, myślałem nad czymś takim tak tu:


Możliwość pływania samemu, lub zabrania drugiej osoby jako pasażera / sternika.

Co do ławek myślę że robimy na stałe. Choć opcja z przesuwną ławką może być ciekawy.


I to jest chyba najlepsze rozwiązanie. Bałem się że łódka, będzie nienaturalnie wyglądać z wioślarzem blisko dziobu, ale widzę że nie jest tak źle. Przynajmniej prosto i bez kombinacji. Dwie pary gniazd na dulki, i pierwotny układ ławek i mamy możliwość popływania samemu, we dwójkę, a i w trzy osoby od biedy załadować się można.
Pozdrawiam
Przemek

*****

qxqx napisał(a):
jak bym ..... nie zaczynał budowania Phila


Można coś więcej na ten temat?? Najlepiej w osobnym wątku :D
Pozdrawiam
Przemek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 maja 2011, o 12:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2010, o 10:31
Posty: 1219
Podziękował : 183
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: st. jach.
przemek napisał(a):
I to jest chyba najlepsze rozwiązanie. Bałem się że łódka, będzie nienaturalnie wyglądać z wioślarzem blisko dziobu, ale widzę że nie jest tak źle. Przynajmniej prosto i bez kombinacji. Dwie pary gniazd na dulki, i pierwotny układ ławek i mamy możliwość popływania samemu, we dwójkę, a i w trzy osoby od biedy załadować się można.
Pozdrawiam
Przemek


No to wstępnie mamy ustalone :D Ławeczki oczywiście ratanowe :D

A listwa mocująca ławki jakiej grubości bo chyba coś przeoczyłem. Poza tym nie montował bym jej do stewy tylko między 1 a 5 wręgą. Podparcie na ławeczkę przy pawęży, przybił bym osobno do pawęży.

Np tak.
Obrazek

Obrazek

Na dziobie podobnie

Obrazek
Obrazek

I w takim wypadku można dąć pod spód worki wypornościowe.

A tu jeszcze zdjęcie dla inspiracji :D
Obrazek

*****

Przemek jaszcze parę fotek dla inspiracji

18 stopawa

Obrazek
Obrazek
Obrazek


14 stopowa

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Tak się cały czas zastanawiam na burtnicą czy lepiej nie zrobić jej ażurowej tak jak na powyższych zdjęciach.

Będzie grubsza przez co lepsza do złapania i niesienia oraz lepiej usztywni konstrukcję. Dodatkowo będzie można łatwo przekładać dulki. Chyba, że masz lepsze rozwiązanie ??

_________________
marek48100 napisał(a):
Gdybym miał cokolwiek do powiedzenia to zrobiłbym Cię prezesem "ludzi pozytywnie zakręconych"!! ;)
marek


Bobrowe Żeremia
https://www.facebook.com/BobroweZeremia/



Za ten post autor mbober1 otrzymał podziękowanie od: przemek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 maja 2011, o 14:26 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1011
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
mbober1 napisał(a):
No to wstępnie mamy ustalone Ławeczki oczywiście ratanowe


To zostaje jak na początku. Co do tego rattanu, to sam nie wiem. Jest w sumie dość drogi i pojawia się problem z zamocowaniem go do listew. Takie listwowe ławeczki mają swój urok. Dodatkowo, Jeżeli rattan, to listwy mocujące ławki, od pawęży aż do dziobnicy. Przy listwowych, lub sklejkowych ławkach wystarczą w zupełności, pomiędzy środkowymi wręgami. Tak więc wersja ostateczna, czy może jeszcze jakieś poprawki??
Pozdrawiam
Przemek


Załączniki:
Delftship perspektywa Sof ost.jpg
Delftship perspektywa Sof ost.jpg [ 76.46 KiB | Przeglądane 9411 razy ]

Za ten post autor przemek otrzymał podziękowanie od: mbober1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 maja 2011, o 19:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10302
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1232
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
mbober1 napisał(a):
Tak się cały czas zastanawiam na burtnicą czy lepiej nie zrobić jej ażurowej tak jak na powyższych zdjęciach.
Będzie grubsza przez co lepsza do złapania i niesienia oraz lepiej usztywni konstrukcję. Dodatkowo będzie można łatwo przekładać dulki. Chyba, że masz lepsze rozwiązanie ??

Chyba warto... Chociaz szlifowanie i malowanie "miedzy" jest arcyupierdliwe.
Catz Zachwycony

_________________
W hamaku na huśtawce



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: mbober1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 223 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 151 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL